2006
Hírek Tizenkét órás
száguldozás
2007. február 02. Szerző: Tihanyi
Tamás
Székesfehérvár (tt) - Nem
sikerült jól Szász László számára
az elmúlt év. Technikai meghibásodások,
társainak balesetei árnyékolták be az
idényt, amit minden bizonnyal elfelejtene már.
-
Katasztrófális volt. Tragikus - kereste az erős
szavakat Szász
László többszörös
osztrák és magyar bajnok, aki nemrégiben
pályafutásáért megkapta a Magyar
Köztársaság Tisztikeresztjét. Az elmúlt
évet jellemezte éppen. - Minden rossz összejött,
s nagyon örülnék annak, ha egy évtizedben
csak egyszer történne velem ilyen. Próbálunk
kilábalni a bajokból, igyekszünk kiküszöbölni
a hibákat, megtalálni azt a megoldást, amely
gyorsabbá tehet majd.
-
Néhány nappal ezelőtt érkeztél vissza
Japánból. Az ott töltött idő is segíthet
abban, hogy régi formádban térj vissza a
pályákra?
-
Minden bizonnyal. Gyorsabb és üzembiztosabb lesz a jármű,
reményeink szerint. Olyan alkatrészeket vásároltunk,
amelyek a szigetországban tavaly élvonalbeli autókban
dolgoztak, s ezekkel frissítem saját versenygépemet.
Jó kapcsolatokat alakítottam ki, s az idei évben
együtt indulok futamokon egy nagyszerű Srí-Lanka-i
sportemberrel, Dilante
Malagamuva-val.
-
Milyen versenyekről van szó? Más lesz, mint a hegyi?
-
A hegyi Európa-bajnokságot természetesen
továbbra is folytatom, hiszen komoly trófeákat
hoztam el ezekről az eseményekről. Április 15-én
lesz az első megmérettetés valamelyik szicíliai
szerpentinen. Ám előtte Malajziába utazom, ahol
Dilantéval egy tizenkét órás versenyen
veszünk részt. Az újabb kihívás
lényege, hogy egy Porsche típusú versenyautóval
egyfolytában kell ennyi ideig haladnia három, egymást
váltó pilótának, s csupán
üzem-anyagfelvétel és gumicsere miatt áll
meg az autó. Ez egy magyar-japán-Srí Lanka-i
közös akció lesz részünkről.
-
Mit vársz 2007-től?
-
Kemény munkát követő látványos
megújulást. Abban bízom, hogy visszatérnek
azok a régi idők, amikor egy-egy futamot követően a
vetélytársak nem előttem, hanem mögöttem
sorakoztak.
Életforma és Forma-3000
Szász László negyven évesen sem lassít a tempón
A
pálya körül az erdők már a havat
várják, de az északi szél hideg esőt kerget
az aszfaltkígyó fölé. A ring boxutcája
csaknem üres: egyedül a Szász Motorsport
autóbusza és kamionja várakozik az egyik
kijárat előtt. Bent, a Forma3000-es versenyautó
körül, mint agysebészek a meglékelt koponya
mellett, olyan figyelemmel igyekeznek a szerelők
beállítani Szász László
autóját. Amíg dolgoznak, van időnk szót
váltani az idén negyven esztendős
pilótával, aki a számolatlan serleg mellett
megkapta a Magyar Köztársaság Lovagkeresztjét
is. Mennyi időt töltöttél autóközelben?
A negyven évemből harmincat, de lehet, hogy egy kicsit
többet. Állítólag öt évesen
már beálltam a garázsba apám
ölében ülve. Ha a komolyabb vezetést
nézzük, akkor tizennégy évesen kezdtem
gokartozni.
Életed nagy része éles és veszélyes
versenyeken múlt el, amikor kihívtad magad ellen a
sorsot. Sok nehéz pillanat adódott?
Az utóbbi tíz évben, a hegyi versenyeken
melegedett fel igazán a helyzet, mert bizony
néhányan meghaltak közben körülöttem.
Ennek mindig tudatában vagyok: egy ilyen autóba
úgy kell beleülni, hogy ki is kell tudni szállni. Nemrégiben egy spanyol versenyzőtársad halt meg...
Idén különösen közel csapkodtak a
villámok körülöttünk. A spanyol Villarino,
akivel együtt kezdtük az idényt, akkorát esett,
hogy még a sisakja is összetörött, de
mégis szerencséje volt. Egy másik pilóta
Németországban 180-al átesett a korláton
autóstól, neki is sikerült viszonylag
épségben kiszállnia. Aztán legutóbb
egy másik spanyol srác, aki tavaly egy kevéssel
engem is megvert a Bajnokok Tornáján ő akkor
harmadik lett, én negyedik , egy Forma3000-essel meghalt verseny
közben.
Életformád, amely egyik versenyről a másikhoz
vezet, nem kedvez a hagyományos értelemben vett
családi életnek. Milyenek a karácsonyaid?
Nem tudom, milyen lesz az idei, de legtöbbször úgy
szaladunk az ünnepekbe, hogy nincs idő készülni
rá. Tavaly Spanyolországból mentem Japánba,
onnan Olaszországba, s december 24-én reggel toppantam
haza. Pörögnek ilyenkor az események, de
csinálni kell. Én ezt úgy fogom fel, hogy nem
keresem a családi élet szépségét,
mert tudomásul vettem, hogy azt feláldoztam a
versenyzésért. Ez az ára. Bízom abban,
lesznek öreg napjaim, s abban is, hogy soha sem bánom meg
azt, hogy így döntöttem. Ebben segít, hogy
nagyon tehetséges fiatalok vannak körülöttem.
Valahol most már ők is az én családom, s ez
kárpótol a kényszerpályáért,
amely most már fogva tart. Min múlik a győzelem?
Megtanultam, hogy az akarat nagy dolog, ezért nem tartok
attól, hogy az évek múlása miatt el
kéne keserednem. Majd jön egy fiatal jó
formában, akire oda kell figyelni, az kemény dió
lesz, amit meg kell törni. Meglátjuk, mit hoz a jövő. Mi kell ahhoz, hogy mindig kiszálhass a kocsiból?
Jó csapattársak, akik ismerik az autó minden
részletét és fortélyát, a
karbantartáshoz szükséges a biztos anyagi
háttér, a sok tesztelés, a
felkészülés sem maradhat el, fejben pedig rendben
kell lenni: nyugalom a feltétele annak, hogy a vezetésre
tudjon összpontosítani a pilóta. Na, ez
utóbbival nálam bizony bajok voltak az utóbbi
időben. Összetett, egységes folyamat ez, ahol mindennek
passzolnia kell a jó teljesítményért. Mi árulja el egy fiatalról a tehetséget?
Ha valaki gyors, akkor van érzéke. Aztán
következik, hogy milyen hosszú ideig bírja a
tempót: napokig, hónapokig, hetekig, vagy évekig?
Ez már nehezebb kérdés. A legfontosabb az akarat.
És a megszállottság. Annak tartod magad? Megszállottnak?
Sokan biztosan így neveznék, ha valaki
éjfélkor még magányosan
sétálgat a műhelyben és keresgéli az
alkatrészek között azt az apró darabot, amely
ahhoz kell, hogy néhány tizedmásodperccel gyorsabb
lehess. Tihanyi Tamás
Pályaközelben - Fekete Krisztiánnal
Nem szeretném, ha kedves olvasóimban egy
kisebbfajta világ omlana össze, de így egy
héttel az évadzáró hétvége
után sem tudok másképpen visszagondolni rá,
minthogy: fasza volt!
Pedig nem indult simán, hiszen a pénteki
időmérő edzésemen összesen négy mért
kört tudtam menni, azt is kopott gumikon. Nekem
általában ennyi idő szükséges ahhoz, hogy -
akár edzésen, akár versenyen -
"rámelegedjek" a versenytempóra, és ezúttal
is azt terveztem, hogy a hetedik körömben jövök
majd ki új gumikért, és aztán hajrá!
A valóságban azonban az edzés nagy
részét a Mansell-kanyar bukótere mellett
nézőként töltöttem el, hiszen az
ötödik körömben eltört a
sebességváltó nyelestengelye. Szomorúan
szemléltem végig a vetélytársak egyre
gyorsuló köreit, és hasonlóan
kedvetlenül vettem tudomásul, hogy a szombat reggeli
versenyen csak az ötödik rajtkockából indulok
majd.
Szombat reggeli, jó vicc! Inkább hajnalnak
mondanám a 8 órás rajtot, de bárhogy
hívjuk, egy tény: még nem voltam magamnál.
Ennek ellenére a rajtom nem volt rossz, és hál'
istennek annyira azért ébren voltam, hogy
észrevegyek egy egérutat csapattársam, Bianca
Steiner mellett, a pálya tribün-oldali
részén. Persze, ő is résen volt, és kicsit
rámlegyezett, amire én óvatosan elvettem a
gázt, és rögtön a másik oldalon
próbálkoztam. Olyannyira, hogy a boxutca kijárati
szakaszát is sikerült kihasználom az előzés
érdekében, amely olyan jól sikerült, hogy a
kakaskodásunkba bele-beleszóló Gyuricza
Pétert is sikerült az első kanyarban a külső
ívre ijesztenem. Mindez, amit most leírtam, nem tartott
annyi ideig, mint felolvasni e sorokat, egyszóval, izgalmas
volt! Így visszagondolva, talán nem is
csinálnám meg mégegyszer...
Az élen álló Channoch hamar
elhúzott, én pedig - szokásomhoz híven -
észnél voltam, és csak annyira nyomtam a
gázt, hogy Biancát magam mögött tartsam - aki
azért néha merészen
megközelített. A végeredmény több mint
szívderítő, mi több ünnepélyes: előszőr
a történelemben a Szász Motorsport versenyzői
állhattak a dobogó mindhárom fokára.
Gratulálok magunknak!
A szombat esti időmérőn azzal a tudattal vettem részt, hogy izraeli
csapattársam nem indul a vasárnap esti versenyen. Ennek tudomásom szerint az
volt az oka, hogy hazájában október elseje egyfajta nemzeti illetve vallási
ünnep, amelyen nem megengedettek az efféle cselekmények.
Eléggé felszabadultan autóztam tehát, olyannyira, hogy az első három körömben
1' 48-akat repesztettem. Na, gondoltam, ha ilyen jól megy, akkor kicsit jobban
is odaléphetnék, mondjuk legyen 1' 46! Frászt! Olyan forgalmat fogtam ki 4-5
körön keresztül, mint hétfő reggel a Bécsi úton! Gondoltam, egy-két kört
pihegek, aztán, ha kitisztul a "légtér", akkor odapörkölöm azt az 1' 46-ot.
Hirtelen elkezdett világítani a kijelzőm: LOW OIL PRESSURE!!! Na, mondom, ennek
fele sem tréfa, most még csak egy milliós kár hiányzik nekem az autóban!
Visszamentem a boxba, és jeleztem a szerelőknek a hibát. Nos, így egy hét
elteltével már nem tudom megmondani, hogy bosszantó, avagy megnyugtató érzés
volt, amikor megtudtam, hogy mindössze egy 20 forintos csatlakozó hibája miatt
riasztott tévesen a computer...
A vasárnap esti verseny maga egy teljesen
sima, rajt-cél győzelemmel végződő GYÖNYÖR volt. Most ezen a helyen meg kellene
köszönnöm azoknak, akik ebben a segítségemre voltak, de inkább nem szaporítom a
szót: KÖSZÖNÖM MINDENKINEK, különösen kedves Fan Klubomnak, akik egész
szezon folyamán hittek bennem, és lelkesítettek. Emígyen, első győzelmemet egy
kicsit nekik is ajánlom...
Lelki szemeim előtt azonban már a novemberi ünnepályes díjkiosztó lebeg, ahol
átvehetem majd a serleget pályafutásom legjobb összetett helyezéséért, a
Gyorsasági Országos Bajnokság E-csoportjának harmadik helyéért.
A 2007-es szezonban pedig arra törekszem majd, hogy csapatommal, a Szász
Motorsporttal, és autómmal, a Coloni-Nissannal legalább egy hellyel előrébb
rukkolhassak: még jobb versenyzéssel, és egy kicsit még több szerencsével.
forrás: autosgyorsasagi.hu
a Skyguard-Heidelberg K. beszámolójából
Írta: Csiki Gábor
2006.10.06.
Folytatódjék tehát a Skyguard-Heidelberg Kupa hétvégéjének
háttérelemzése, mégpedig ismét egy rövid interjúval, amelyet
Szász Lászlóval készítettünk.
autosgyorsasagi.hu: - Laci, külföldi szezonod - amelynek egyes
állomásairól korábban mi is beszámoltunk - nemrég ért véget. Milyen
eredménnyel?
Sz. L.: - Hát
a szezon második felében sem javultak sokat az
eredményeim, és ez egy többismeretlenes
képlet eredménye. Amellett, hogy idén valahogy
én sem találom meg a saját ritmusomat,
rendkívül sok technikai problémánk van az
autóval. Ezek a problémák részben
aerodinamikai jellegűek, a ludas pedig az autóra szezon
közben felkerült új szárny. Emellett sajnos
minden pályán küzdenünk kellett a helyes
beállításokért, amelyeket nem mindig
sikerült megtalálnunk. Sajnos egy itthoni, Hungaroringi
teszt eredményeivel semmit sem tudok kezdeni egy 10
kilométeres olasz hegyi szerpentinen...Sorozatos
problémáink voltak az AVON gumikkal is: hol a rossz
minőségű esőgumi miatt, hol a nem megfelelő
gumiválasztásunk okán. Végül a hegyi
EB-t az ötödik helyen zártam, és én is
tudom, hogy jövőre ennél sokkal jobban kellene mennem.
autosgyorsasagi.hu: - Beszéljünk most egy
kicsit Bianca Steinerről, akinek kimondva-kimondatlanul a mentora vagy.
Bár úgy tűnik, most már nem egyedül...
Sz. L.: - Így van, és ez jó dolog, mert Frank
Tamás közbenjárásának köszönhetően Bianca nagyon sok nyilvános szereplésben
részesül, amely nélkülözhetetlen egy nemzetközi karrierhez. Nagyon nagyra
értékelem, amit a F3000-es tesztjén
nyújtott, és elárulhatom, hogy az egyik
hungaroringi privát tesztünkön az én Formula
Nipponommal is ment a lány. És most kapaszkodj meg:
egy-két tizeddel volt csak lassabb nálam! Nagyon
vigyáznunk kell azonban, mert könnyen elszaladhat az a
bizonyos ló, és nem szeretnénk, ha Bianca
pályája rossz irányba kanyarodna egy korai,
és túlzott kategória-váltással.
Valószínűleg jövőre is megmarad a Formula Renault
2000-esek között, és jelenleg úgy tűnik, hogy
az olasz bajnokság lenne számára a
legideálisabb.
autosgyorsasagi.hu: - Lehet valamit tudni a
Szász Motorsport jövő évi felállásáról?
Sz. L.: - Sok
változás nem lesz, hiszen Krisztián
valószínűleg a Colonival folytatja, és
Biancának is fontosak lennének az itthoni versenyek -
már amelyikre a remélhetőleg zsúfolt
külföldi programja közben el tud majd jönni. A
sárga Tom'S-Toyota továbbra is bérbeadó,
vagy akár eladó. Jelenleg két ajánlatom van
rá, egyik Krisztiántól, aki nagyon szeretné
az öccsét beleültetni (lásd korábbi cikkünket
-a Szerk.), a másik pedig Nyitray Bélától. Jelenleg csak azt tudom
mondani, hogy aki előbb hozza a pénzt, azé az autó!
autosgyorsasagi.hu: - Végezetül arra
lennénk kiváncsiak, hogy mivel töltöd a holtszezont?
Sz.L.: - Pihenéssel és munkával!
Továbbra is különböző formaautók kereskedelmével foglalkozom, elsősorban japán
forrásokból. Jelenleg egy 1991-es évjáratú, de nagyon kevés kilométert futott
Formula 3000-est hozok be az országba, szintén Japánból, de motor nélkül. A
megrendelő pedig nem más, mint Bódis Kálmán, akinek nagy tervei vannak
ezzel az autóval.
Forrás: www.autosgyorsasagi.hu
Hungaroring
szept.30-okt.1
Végéhez
közeledik az idei szezon a fehérvári Szász
Motorsport számára. A hegyi Európa-bajnokság
utolsó, horvátországi futama után Szász
László az osztrák bajnoki futamon indult. Bár
az idő kedvezett a versenyzőnek, és Szász László
egy darabig tartotta harmadik helyét, végül
azonban pár tizeddel mégis lemaradt az elsőktől, így
hatodikként ért célba.
Jóval
szerencsésebb volt az elmúlt hétvége,
hiszen a GT Világbajnokság magyar bajnoki futamán
a csapat szép eredményeket ért el. A verseny
végén az izraeli-magyar Chanoch Nissany aki vallási
okokból csak szombaton indult állhatott a dobogó
legfelső fokára, Fekete Krisztián a második
lett, az osztrák Bianca Steiner harmadik. A vasárnapi
futamot Fekete Krisztián nyerte, aki az éves bajnokság
harmadik helyén áll, Bianca Steiner pedig vasárnap
másodikként végzett.
Annak
ellenére, hogy a többszörös osztrák
hegyi bajnok Szász László idén nem
nyújtotta azt a teljesítményt, amit elvárt
magától, csapatára nagyon büszke lehet, és
ez bizakodásra adhat okot.
Buzet
09.16.-17.
A
Hegyi Európa-bajnokság utolsó futama a
horvátországi Buzet városában zajlott az
elmúlt hétvégén. A versenyen a
fehérvári Szász László,
és a szintén a Szász Motorsportnál
versenyző spanyol Angela Vilarino indult, előbbi a Forma 3000-es,
utóbbi pedig a Forma 2000-es autók
kategóriájában.
A csapat csütörtökön érkezett Buzetba,
így a szombati két tesztkör előtt volt alkalmuk
feltérképezni a pályát, amelyen
Szász László már másodjára,
Angela viszont először indult. Szász jó
vonalvezetésű, technikás útvonalnak találta
az öt kilométeres pályát, két nehezebb
szakasszal. A két pilóta nem sajnálta az időt
és a fáradságot, összesen ötszáz
kilométert tettek meg föl és le a
pályán.
A szombati tesztelés kedvezett a versenyzőknek, hiszen a
felhőkből nem esett eső, Szász és Vilarino pedig a
második körben javított pár
másodpercet idején. Vasárnap viszont az esős idő
miatt más útviszonyokhoz kellett alkalmazkodniuk: az
autókra fölkerültek a vizes gumik. Az első körben
Szász László 2.54.126-os időt futott.
Erős a mezőny, és a nedves pálya is
befolyásolta a teljesítményem. Az autó
beállításai nem alkalmazkodtak egészen az
esős időhöz, így néha óvatoskodnom kellett
értékelt a pilóta az első kör után,
akinek ekkor 2.54.126-os idejével még volt esélye
a harmadik, vagy negyedik helyre. Angelának egy olajfolt
nehezítette meg a dolgát az első rajtoláskor,
emiatt autója csúszkált a pálya
elején, így 3.08.880-as idővel végzett.
Elégedett volt magával, szerinte a
körülményekhez képest hozta a
formáját.
A második futamban Szász javított
eredményén, így a végső ideje 2.54.078
lett, ám ez végül
kategóriájában, és az összetett
listán is a hatodik helyhez volt elég. Angelának
szintén jobban sikerült a második kör, ideje
3.02.171 lett, amellyel kategóriájában a harmadik,
abszolútban a tizenötödik helyen végzett.
Szász Lászlónak még két versenye van
hátra, a Hegyi Európa-bajnokságban pedig
jövőre talán újult erővel, több
szerencsével indulhat.
Képek
Mont Dore,Franciaország
08.12.-13.
A szeszélyes
időjárás nem kedvezett a Hegyi Európa
Bajnokság francia futamának sem, a tréningen
ugyanis mindössze öt fokot mértek, az eső pedig hol
esett, hol elállt. Az eredetileg három futamos versenyt
is az időjárás miatt változtatták
két futamosra. Ezen Szász László
végül hatodik lett kategóriájában,
így összetettben a 17. helyen áll.
Ezen versenyen indult a Szász
Motorsportnál versenyző spanyol Angela Vilarino is, aki az
edzésen sajnos összetörte autóját. Ennek
ellenére el tudott indulni a vasárnapi futamon a szerelők
munkájának köszönhetően, és jelenleg az
összesített lista 10. helyét bérli.
Rijeti, Olaszország
A vasárnapi hatalmas eső miatt
a Szász Motorsport csapata úgy döntött,
kihasználja egyik mínuszát, és nem indul
ezen a futamon. A versenyt egyébként délután
a versenybizottság is lefújta, így
kategóriájukban nem állt senki a startvonal
mögé.
Pozsony, Szlovákia
Végig szoros volt a
verseny az Európa Bajnokság szlovák futamán
a mezőny elején álló hat-hét pilóta
között. A Szász Motorsportnál versenyző
Szász László az első versenyfutamban a második
helyen állt, ám a második körben rontott,
így végül kategóriájában és
összetettben is a negyedik helyen végzett.
Ilirska Bistrica,
Szlovénia
Szász László
egy nemzetközi verseny részese volt Szlovéniában,
ahol igen szép eredményt sikerült elérnie.
Bár az edzések alapján nem állt valami
fényesen, az első versenyfutamban feljött a harmadik
helyre, végül pedig másodikként ért
célba.
Steiner F3000-t tesztelt!
Írta: Csiki Gábor
2006.08.31.
Nagyot lépett előre Bianca Steiner, a
gyorsasági OB-ban idén első futamgyőzelmét arató osztrák lány!
A napokban lezajlott olaszországi teszteken (Autodromo di Magione)
életében először egy valódi Formula 3000-es versenyautó volánját tekerhette,
méghozzá embert próbáló hatvan kör erejéig!
A Coloni Motorsport által a rendelkezésére bocsájtott Lola B02/50
típusjelű autóval - ilyeneket láthattunk a júniusi Material Kupa
betétfutamán - legjobb körében 1' 07.54 -nél állt meg a stopper. Az
időeredményt mind a csapat, mind a rendkívül lelkesen nyilatkozó Steiner
kisasszony is több mint kielégítőnek értékelte:
- Ezt a napot annak szenteltem, hogy
megismerjem a pályát és a versenyautót,
amely minden eddigi autómtól különböző. Az
előbbi érdekében először pár kört tettem
azzal a Formula Junior 1.6-ossal, amellyel idén az olasz
bajnokság néhány futamán indultam.
Örülök, hogy a hatvan kör alatt nem
követtem el nagyobb hibát, és nagyon várom
már a következő tesztelési lehetőséget,
hogy más Formula 3000-es versenyzőkkel is
összemérjem a tudásomat!
A Szász Motorsport versenyzője ezzel honfitársai: Bernhard
Auinger, Norbert Siedler, Patrick Friesacher és Andreas Zuber
- korábbi és jelenlegi 3000-es versenyzők - nyomába lépett.
A Coloni Motorsport részéről azt is
megerősítették, hogy régóta figyelemmel
követik a tehetséges osztrák lány
pályafutását, és mindent el fognak
követni, hogy számára mihamarabb egy újabb
teszt-lehetőséget biztosítsanak.
St. Ursan, Svájc
Nem volt ismeretlen a Helyi Európa Bajnokság svájci
futama a fehérvári
Szász László számára, aki a verseny lassú részeit jól
teljesítette, a
gyorsabb szakaszokon azonban elmaradt várt eredményétől. Így
végül
kategóriájában 7., összesítettben pedig 6. lett.
Az EB-t egyébként
az olasz Giulio Regosa nyerte, miután Svácjban
negyedik helyezést ért el.
A versenyen a Szász Motorsport színeiben indult a spanyol Angela
Vilarino is, aki a női pilóták legjobbjaként az ötödik helyen
végzett.
A Szász Motorsport Csapata a következő versenyekig igyekszik
hosszabb teszteléseket végezni, egy-egy bérelt pályán két-három
estét
akarnak eltölteni.
Túl hosszú...
Írta: Csiki Gábor
2006.07.12.
"Kevés a verseny-kilométer" - szokták
harsogni az autóversenyzés hegyi ágazatát szapulók. Mégis, a hegyi
Európa-bajnokság legutóbbi két olasz futamán ennek éppen az ellenkezője
keserítette meg Szász László életét. A július 1-2. között megrendezett
56. Trento Bondone hegyiversenyt
például egy egészen elképesztő
hosszúságú, 17.3 km-es pályán
futották! A dolgot az is nehezíti, hogy a pálya
extrém hossza miatt egyetlen felfutás adja a
vasárnapi versenyek erdményét. A
székesfehérvári versenyző ráadásul
még sohasem versenyzett itt, hiszen az előző években az
olasz pályákon még nem volt megengedett a Forma
3000-es autók szereplése. Vajon milyen
stratégiával indult útnak Szász
László? Erről kérdeztük őt telefonon:
- Legelőször is kikértem Cserkúti József
véleményét, aki a nyolcvanas években
rendszeresen részt vett a trento-i versenyeken. Öcsi azt
javasolta, hogy osszam fel három részre a
pályát, és így, szakaszonként
talán van esélyem rá, hogy 95%-osan megtanuljam.
Ehhez viszont idejekorán a helyszínen kellett volna
lennem, de sajnos itthoni elfoglaltságaim miatt csak
csütörtökre érhettem oda. Így is
két napon keresztül az volt műsoron, hogy civil
autómmal hajnali 5-től reggel 8-ig, illetve későn este
több órán át gyakoroltam a
pályát, de egyszerűen képtelen voltam minden
kanyart tökéletesen bevésni az agyamba. Sőt, egyszer
majdnem csúnya vége lett a gyakorlásomnak, mert
egy kanyart sokkal
lendületesebben kezdtem, mint azt ténylegesen engedné.
De hát így jár, aki "későn ébred".
Meg kell nézni francia barátom, Lionel Regal
teljesítményét - ő a tavalyi francia bajnok - aki
már kedden a trento-i szerpentineket rótta, és
ennek meg is lett az eredménye: abszolút harmadik hely,
míg én - több túraautós
mögött - a 22. abszolút helyen szerénykedtem.
Lionel egyébként szintén debütált ezen
a pályán, ennek ellenére megnyerte a
kategóriát, és több mint egy percet adott
nekem.
A következő hétvégén Rieti-ben,
hasonló "maratoni" körülmények vártak az
EB mezőnyére, és Szász Lászlónak
ezúttal Olaszországban akadtak olyan sűrű
elfoglaltságai, amelyek miatt ide is csak a hét
csütörtökén érkezhetett meg. A 15
kilométernyi kacskaringót ismét nem sikerült
tökéletesen elsajátítani,
ráadásul a rieti pálya
átlagsebessége sokkal nagyobb, mint trento-ban volt. A
sors különös fintora, hogy a vasárnapi futamon
végül nem is volt szükség a magyar
pilóta pályaismeretére.
- A pálya egyik felén, kb. 8
km-es szakaszon zuhogott az eső, a másik részen pedig
szikrázott a napsütés. Jópáran
felmentek esős gumival, de majd tíz másodperccel
lassabbak voltak önmagukhoz képest. A
versenybíróság végül a mezőny
második felét már nem is engedte rajthoz:
lefújta a versenyt, és így én sem
kerültem sorra. Két hét múlva, pozsonyban
talán már több szerencse vár rám,
bár azt gondolom, hogy idei elfuserált
szezonomon már igazán semmi nem segít.
Azért egy dobogós helynek nagyon
örülnék...
Forrás: autosgyorsasagi.atw.hu
Eredmények:
A hegyi EB 6. futama, Trento, Olaszország:
1. FAGGIOLI Simone Osella 10:00.78 103.67
2. IRLANDO Pasquale Osella 10:06.29 +5.51
3. REGAL Lionel Reynard 10:06.98 +6.20
4. CINELLI Franco Osella 10:12.72 +11.94
5. REGOSA Giulio Lola 10:19.47 +18.69
...
22.SZÁSZ László
Reynard 11:11.31 +1:10.53
A hegyi EB 7. futama, Rieti, Olaszország:
1. ZARDO Denny Osella 6'01.84
2. IAQUINTA Rosario Osella +3.06
3. BORMOLINI Fausto Osella +3.91
4. MERLI Cristian Osella +4.14
5. REGOSA Giulio Osella +4.71...
. (SZÁSZ
László Reynard idő nélkül)
Forma 3-as teszt a Hungaroringen!
Írta: MNASZ
2006.07.11.
Nem mindennapi élményben volt része a Suzuki,
és Clio márkakupából ismert Michelisz Norbertnek és Kiss Norbertnek, akik hétfőn
a Hungaroringen, Steiner Bianca mellett lehetőséget kaptak egy Forma
3-as, 2000 cm3-es, Coloni Nissan versenyautó kipróbálására.
A májusi, Hungaroringen rendezett gyorsasági futamon már szóba került a teszt
lehetősége, melynek célja a tehetséges utánpótlás megtalálása, hogy
Baumgartner Zsolt után valamikor majd ismét lehessen magyar versenyző a
F1-ben.
Frank Tamás úr közbenjárására a Coloni csapat segítségével a Szász
Motorsport, és Channoch Nissany biztosította a versenyautókat, illetve ellátta a
versenyzőket a szükséges információkkal. Ráadásul, még ellenfelekkel is
szolgáltak, hiszen ezt az alkalmat kihasználva itt tesztelt a GP2-ben versenyző
brazil Lucas Di Grassi, aki a Renault csapatnál készül jövőbeli Forma
1-es pályafutására, és az olasz Enrico Toccacelo, aki korábban többször
nyert F3000-ben. A két tapasztalt versenyző, illetve a magyar színekben
versenyző Channoch Nissani köridejéhez viszonyíthatták a fiatal
tehetségek, mire is képesek az első megmérettetésen.
Steiner Biancának könnyebb dolga volt, hiszen számára már nem idegenek a
forma autók. Az osztrák lány két éve az olasz bajnokságban versenyez.
Magyarországon tavaly még 1,6-os, de az idén már két literes Renault-val áll
rajthoz. Eddigi pályafutása során körülbelül 8000 verseny, illetve teszt
kilométert tett már meg, ellentétben Norbiékkal, akik számára meglehetősen
ismeretlen volt a gép.
A teszten elért legjobb köridők:
Bianca Steiner: 1:47'167
Enrico Toccacelo: 1:44'249
Channoch Nissany: 1:46'998
Kiss Norbert: 1:47'930
Michelisz Norbert: 1:49'210
A magyar pályaversenyen a Szász Motorsportnál versenyző izraeli
Channoch
Nissany kiváló teljesítménnyel két első helyet szerzett. Az
ifjú és
tehetséges Bianca Steiner egy harmadik és egy negyedik
helyezéssel térhetett
haza, Fekete Krisztián pedig harmadik lett.
Ezen a versenyen Szász László is
elindult, hogy felkérésre tesztelje a
Coloni egyik autóját, de néhány kör
után kiállt a futamból.
A Material Kupát megelőző
csütörtöki tesztnapon nem vett részt csapatunk,
hiszen versenyautóinkon számos
állítást kellett végezni, az enyémen
például - amellyel Angela Vilarino nemrég a nagyon rövid
trier-i hegyipályán megrendezett EB-futamon állt
rajthoz - az áttételeket kellett
módosítani. Kihasználtam tehát a
kínálkozó kényszerű szabadidőt, és
lesétáltam a pálya Mansell-kanyarja mellé,
hogy tanulmányozzam versenytársaim
kanyartechnikáját. Őszintén szólva,
rendkívül meglepett, hogy kívülről
szemlélve mennyire látványos az egész.
Életemben először figyeltem a pálya közvetlen
közeléből az eseményeket, és be kell hogy
valljam: hátborzongató érzés, az ember a
cockpit mögött teljesen másként éli
át az egészet. Talán kedves olvasóim
számára is hihetetlenül hangzik, de korábban
nem is gondoltam volna, hogy a Mansell-kanyar előtti emelkedő ilyen
meredek...
Pénteken aztán már nem volt idő a merengésre, és az időmérőn 1' 48.840-et
futottam, mégpedig egy rendesen bekoptatott, 45-50 körös gumival. Az
időeredményem ezredre azonos volt Pödör Balázséval, és a szabályok
szerint ilyenkor az indulhat az előrébb levő rajtkockából, aki az időmérő edzés
folyamán előbb érte el ezt az eredményt. Ez pedig én voltam, és az így
megszerzett második rajtkocka számomra azt bizonyította, hogy megtaláltuk a jó
irányt. Mi több, a versenyen is arra számítottam, hogy Channoch Nissany
mögött sikerül megtartanom a második helyet a 14
kör alatt. Sajnos nem így történt, és
ezt jórészt a saját számlámra
írom: a célegyenes végén nem voltam kellően
erőszakos, és Pödör előzési
szándékát is későn vettem észre. A
célegyenes elején ugyanis még azt láttam a
tükörben, hogy megnyúlik köztem és a
Renault között a távolság, az egyenes
végi féktávon pedig már csak akkor vettem
észre Balázst, amikor már mellettem volt. A mai
napig dühös vagyok, és akkor, ott is
eléggé elborult emiatt az agyam. Az igazság az,
hogy a tavalyi Material Kupán Eszenyi Lászlóval történt célegyenes végi ütközésem óta nem vagyok
eléggé rámenős a pálya ezen pontján, és ez a tudatalatti gát most megbosszulta
magát. Érdekességként említem meg, hogy nálunk, a Szász Motorsportnál
úgynevezett egészségügyi telemetriát is alkalmazunk, ami azt jelenti, hogy
Channoch-on, Biancán és rajtam EKG-szerű diagnosztikai eszközök vannak a
versenyek során. Nos, az említett Pödör-féle előzésnél a műszer 200-as pulzust
mutatott ki nálam...
Ha már egészségügyi dolgokról beszélünk, hadd fejezzem ki köszönetemet dr.
Pál Zoltán sportorvosnak, aki az évad eleje óta kellően "rendberakott". Az ő
tanácsai eredményeképpen most sokkal fittebbnek érzem magam, kevesebb és
gyengébb cigarettát szívok és a napi kávé-adagomat is csökkentettem.
A vasárnapi időmérő edzésen
ismét 1' 48-at futottam, méghozzá az előző nap
használt gumi-garnitúrával, míg
Pödör 1.49-et ért el. Minden adott volt tehát
egy jó futamhoz: második rajtkocka, szép idő
és a rajtrácsra ígyekezvén az autó
is szépen muzsikált alattam. Egészen a
sikánig, ahol azt hallom, hogy elkezd "hablatyolni" a motor.
"Nincs benne benzin?" - kérdeztem magamtól, mert
hallottam, hogy dolgozik a benzinpumpa, ahogy kell. Bejöttem a
boxba, mondom a fiúknak, hogy mit érzek, erre ők azt
válaszolják, hogy most töltötték tele az
autót. A boxutca közben már bezárt, de
reménykedtem benne, hogy Channoch után - akinek
szintén gondjai támadtak a felvezető körben - el
tudok majd rajtolni a boxutcából. Már a BOVI
szerelői is átjöttek segíteni, amikor kiderült,
hogy a nagyobbik benzinpumpa - kettő van az autóban - ment
tönkre; amit én hallottam, az a kisebbik
búgása volt. Kész, vége! A csapat is,
Szász Laci is rendesen el volt kenődve a történtek
miatt, de én azt mondom, hogy a technikai sportban ennyi
belefér. Így is rendkívül büszke vagyok
a Coloni-Nissan megbízhatóságára, hiszen
másfél év alatt először történt
vele ilyen malőr.
Kénytelen vagyok tehát - a
bajnokság felénél járunk - ezt a futamot
minuszolni az éves értékelésben, de a
vasárnap elvesztett esetleges 8 pont sokkal
kevésbé bosszant, mint a szombaton
odaajándékozott három. Mindezek ellenére
nagyon jó kis hétvége volt a "Material",
és a Szász Motorsport - Channoch két
győzelmével és Bianca szép
teljesítményével - már csak fél
ponttal van lemaradva a csapatversenyben a BOVI-tól.
Remélhetőleg a soron következő Mátrai Hegyiversenyig
én is lenyelem a békát, és szép,
szabályos pulzusszámmal gördülök majd a
rajtelőkészítő helyre!
Addig is mindenkit üdvözöl:
Fekete Krisztián
II. KATEGÓRIA - EGYÜLÉSES FORMA AUTÓK / E csoport
Hely
Versenyző neve Egyesület Versenyautó
Összpont
1 Chanoch Nissany Szász Motorsport Kft. Coloni Nissan 20 0 20 15
55
2 Pödör Balázs Patkó Autó- Motorsport
Egyesület Formula Renault 2000 15 15 12 12
54
3 Tukora István Patkó Autó- Motorsport
Egyesület Formula Renault 2000 8 10 15 8
41
4 Fekete Krisztián Szász Motorsport Kft. Coloni Nissan 12 8 10 10
40
5 Steiner Bianca Szász Motorsport Kft. Renault 10 20 2 NR
32
6 Szász László Szász Motorsport Kft. Nissan WRL - - 6 20
26
7 Eszenyi László VOLÁN Autós SC Formula
Renault 2000 4 12 1 6
23
8 Gyuricza Péter TR Motorsport Kft. Formula Renault 2000 6 4 4 4
18
9 Rátkai Ferenc BOVI Motorsport Formula Renault 2000 3 6 3 3
15
10 Balatincz Zoltán VOLÁN Autós SC Wauxhall Lotus
Reinard - - 8 NÉ
8
11 Ács Tamás Formula 2000 MSE Formula Renault NR 3 0 1
4
12 Nyitray Béla Formula 2000 MSE Dallara F3 0 0 0 2
Kínkeserves...
Írta: Csiki Gábor
2006.06.19.
Egyelőre sajnos jobb szót nem találhatunk
Szász László idei nemzetközi szereplésére, mint hogy kínkeserves.
A kifejezés nem becsmérlő szándékú
részünkről, hanem egy, magától az
érintettől származó jelző, amellyel a hegyi EB
ötödik futamáról hazaérkező versenyző
ecsetelte eddigi versenyeit - amelyekről korábban mi is
beszámoltunk. Sajnos a németországi Trier mellett, 3.7 km hosszú pályán megrendezett
versenyről sem tudott őszintén áradozni, amikor a Material Kupa
péntekjén erről kérdeztük:
- Gyönyörű idő volt egész hétvégén, mégis olyan hangulatom volt, mint az
évadnyitón, Rechbergben, mégpedig ezúttal is egy versenyzőtársam balesete miatt.
A spanyol Ingo Martinez
hatalmasat bukott, és bár sérülés
nélkül szállt ki az autó roncsai
közül, mindannyiunkat nagyon megviseltek a
történések. Mi versenyzők, akik a baleset
helyszinét is megvizsgáltuk, egyértelműen arra
gyanakszunk, hogy a Martinez autóján létrehozott
változtatások - pl. oldalsó
magasítás, padlólemez szélessége -
okozták a balesetet. Ezekre a változtatásokra
pedig azért került sor a spanyol fiú
autóján, mert az övé egy régi
tipusú Forma 3000-es, és Fito-ban az autója
méretei miatt óvta ki a versenyből az olasz Regosa.
Bosszantott a dolog, és a szombati nap első két
edzését ki is hagytam. A nap utolsó
edzésén harmadik időt futottam, de a hangulatomat
tovább rontotta csapattársam, Angela Vilarino balesete, ami miatt egész éjjel
szervizelhettük a fehér Coloni-t.
A pálya rövidsége miatt
kivételesen három versenyfutam várt ránk
vasárnap. Az elsőn hatodik lettem, amellyel nem igazán
voltam megelégedve, ezért állítottunk az
autón. Erre a második felfutásra rosszabb
lett az időm három tizeddel! Végül
már teljesen elment a kedvem az egésztől, de újabb
állítgatás után a harmadik
felfutásra sikerült 1' 40 mp alá mennem, igaz: ez
vetélytársaimnak már az első felfutásban
sikerült...
Sajnos, az egész idei szezonom ilyen kínkeservesen alakul, és mindennek az
okát is sejtem: sem technikailag, sem mentálisan nem vagyunk, NEM VAGYOK
rendben, és nemsokára még nehezebb futamok következnek...
Mégpedig július első két
hétvégéjén, mindkétszer az "olasz
csizma" területén: Trento-ban és Rieti-ben.
Ezúton kívánunk Szász
Lászlónak és csapatának további erőt
és kitartást az EB hátralevő részére!
Szász Lászlóra a Material Kupán egy rendkívüli megmérettetés, illetve
lehetőség várt. Korábban már sokan - akárcsak mi is - eltemettük magunkban annak reményét, hogy a hétvége
betétfutamaként szereplő Euro3000 mezőnyében magyar pilótáért
szurkolhassunk. Az örömhír péntek délelőtt érkezett Szász Ramónától, a
csapat ügyvezetőjétől: a Coloni csapat boxában felszabadult egy
Lola B99-es autó, amellyel - kifejezetten a csapatalapító, Maestro
Enzo Coloni kérésére - Szász Laci elindulhat a hétvége két futamán!
A magyar versenyző eddigi pályafutásában
főleg a Reynard típusra esküdött, és most életében először
próbálhatta ki Eric Broadley gyárának termékét, amelyben 460 LE-s
Zytek motor van, hasonlóan Laci Formula-Nipponjához (bár az övé némileg
erősebb: 500 LE!). A dolog emellett azért is érdekes, mert Szász ezzel EB-beli
vetélytársai, Giulio Regosa és Fausto Bormolini autóinak "lelki
világát" is kiismerhette. Sajnos a hétvége mindkét versenyfutamában műszaki hiba
miatt kellett kiálljon az utolsó helyen autózó fehérvári pilóta...
Forrás: autosgyorsasagi.atw.hu
|