Szász László gondolatai
Az utolsó verseny
Versenytársak gondolatai
Képgaléria
Kontakt

Részlet Drapál János: Egy Élet a Motorsportért

"Jancsi általában magányosan, visszavonultan szeretett felkészülni, Most a tréning közben rögtönzött versenyzõértekezletet tartott.Maga köré gyûjtötte a fiatalokat - Zalka versenyzõit is- és kielemezte a pályát, hol, hogyan kell rajta motorozni. Az a bizonyos kanyar sem maradt ki. Edzés után szólt, hogy másnap késõn ébresszük, mert az õ futamára csak dél felé kerül sor.
Hamar Zs: a verseny napján Jancsi kiadta az utasítást, mindent vigyünk le a buszba mert verseny után nem jövünk vissza a szállodába.
Iványi L.: Jancsiék épp idõben kerültek elõ, mert csak a verseny napján derült ki, hogy még hivatalos gépátvételre kerül sor. Fecó vitte a Yamahát a bizottság elé. Nem volt probléma, a gépet átvették.
Juhász Károly: A rajt elõtt másfél órával az egyik csehszlovák versenyzõ egy pár fékpofát kért Drapáltól. Jancsinak pillanatnyilag nem volt fölösleges alkatrésze, így hozzám fordult, hogy ki tudnám-e segíteni a cseh srácot.Volt nálam egy használt de jó állapotban levõ, amit aztán Jancsi átadott a cseh versenyzõnek, aki egy üveg pezsgõvel akarta viszonozni a szívességét. Drapál elhárította azzal, hogy az ajándék engem illet, hiszen tõlem származik az alkatrész, én viszont visszaküldtem hogy a kocsimben nincs már hely, félek, hogy összetörik
Így vándorolt a pezsgõ ide-oda, míg végül valahogy mégis nálam maradt azzal, hogy a verseny után közösen megisszuk.
Az üveget azóta sem bontottam fel, ott õrzöm a díjaim között.

Hamar Zs.:Jancsi beöltözött, mi meg Fecóval elláttuk az utolsó teendõket a motor körül. Utasításom alapján Fecó a dûzniket nagyobbra cserélte. Jancsinak szóltam, hogy a motor eleinte egy kicsit köhögni fog, de ne aggódjon, a melegítõ kör végére kitisztul, és a versenyen már nem lesz vele probléma. A melegítõ kör végén odamentem hozzá, és õ mondta minden oké. A rajt elõtt, ahogy máskor is szoktam, Jancsi hátára tettem a kezem, és lemondtam neki: "Csak menj végig. Nem kell kapkodni. Ha nincs kedved végigmenni féltávnál kiszállhatsz. Az már elég nekem ahhoz, hogy tudjam mit kell csinálnom a motorral, hogy egy hét múlva egy kicsit gyorsabb legyen. Utána megint lesz egy hetünk az EB elõtt és az alatt is meg lehet srófolni a teljesítményt. Az idõ nekünk dolgozik. De ha elesel, és ha csak a kezed megütöd már lehet, hogy egy versenyt ki kell hagynuk, és az nem lenne jó!" "Ugyan Zsiga-válaszolta- csak nem képzeled hogy belemegyek valamilyen marhaságba" "Szevasz és szar legyen a szerencséd" azzal otthagytam hogy a rajt elõtt még fiával is szót válthasson.

Kopt Gy.: Ahogy elrajtolt a mezõny, nem lehetett látni, mi a helyzet, de az elsõ kör végén Jancsi az ötödik helyen érkezett. Onnan, ahol mi álltunk, elláttunk a lassítóig. Lestük,mikor bukkan elõ. Számoltam az érkezõ versenyzõket: egy , kettõ, három, négy , öt…. Abban a pillanatban repült egy motor. Tudtuk hogy Jancsié az…

Juhász K:. Az elsõ kör után ott motoroztam Jancsi közelében. A lassító elõtti egyenesben szinte egymás mellett száguldottunk. Ez alkalommal az õ motorja volt gyorsabb egy árnyalattal, így elõttem fordulhatott a lassítóba. Ezen a szakaszon kb. 140-150 km/h tempóval haladtunk, tehát az elkövetkezõ események a másodperc tört része alatt jtszódtak le.
Egy nagy kiterjedésû felfestés volt az útfelületen, és ahogy Jancsi a jobb fordulóból a balkanyarba dobta át motorját, erre ráfutva megcsúszott alatta a Yamaha. Száz versenyzõ közül kilencvenkilenc ezen a ponton felállította volna a gépét, és kifut a földre fektetett gumiabroncsok között, de Drapál éppen azáltal válhatott nagy versenyzõvé, hogy ilyen esetekben is pályán tartotta a motorját. Most is megfogta a kitörni készülõ Yamahát, és visszaterelte a kanyarba, kihasználva a pálya legszélsõ millimétrét is. A lassító felöli kijárat oldalán egy gumírozott vászoncsík volt kifeszítve, amelyre a terelõvonalaknál a megszokott nyilak voltak festve. Amely rugalmasságánál fogva engedett.
Megúszta bukás nélkül, és õ is így ítélhette a helyzetet, mert szerintem még gázt is adott, hogy a kifeszített vászonnak támaszkodva, annak mentén kihúzzon a lassítóból. És ekkor történt a Tragédia.
A kijáratnál, négy-öt egymásra rakott teherautó-gumi volt oszlopszerûen elhelyezve, amit a lassítóból nem lehetett látni, mert a vászonszalag eltakarta ezt a pályarendezést. Mi több ezt a vásznat úgy rögzítették, hogy rátekerték erre a gumioszlopra.
A kigyorsuló Yamaha, váratlanul ütközhetett a rugalmas vászon mögött alattomosan meghúzódó gumitömbnek, és az ütközés ereje négy-öt méter magasba repítette.

Hársfai Lajos: Két hellyel Jancsi mögött hajtottam. 180-190 körüli tempóban érkeztünk a lassítóba. A kapukat négy-öt egymásra rakott teherautó gumiból alakították ki, így ezekbõl nem lehetett a kanyart belátni.A yamaha gumijain talált festéknyomok alapján a festés nem lehetett teljesen száraz, és valószínûleg ezen csúszott meg Jancsi Yamahája. Én a lassítóba érve a földön fekvõ motor mellett vettem észre elõször, de nyomban utána láttam Jancsit a pálya szélén heverve. Azonnal kimentem a pályáról, és a motort a földre dobva odasiettem hozzá. Levettem a sisakot a fejérõl, de többet nem tudtam segíteni, nem volt eszméleténél. A mentõk egykettõre odaértek, és beemelték õt a kocsiba. Én beszálltam melléjük, és láttam szívmasszást alkalmaznak. Aztán az egyikük mondott valamit a másiknak, amibõl egy szót sem értettem, de mintha kedvezõ jelet észlelt volna.. Én kézzel lábbal magyaráztam, hogy gyerünk, induljunk a kórházba. Mikor odaérkeztünk, Jancsit azonnal vitték a mûtõbe, de már nem volt segítség.

Hamar Zs. : Vártuk hogy mi lesz. Semmit sem tudtunk. Jöttek a rendezõk, és mondták, hogy Jancsi beütötte a fejét és elájult, õk viszont most szét akarják szedni a motort, hogy nem-e annak megszorulása vezetett a bukáshoz. Én persze azonnal a versenyre gondoltam, és arra, hogy ha a szétszedésnél vizet kap a motor, akkor minden eddigi munkám kárba vész, ezért aztán mindjárt rájuk támadtam, hogy még mit nem. Még Fecó vígasztalt hogy "Ugyan Zsiga bácsi, hát ez hülyeség, ha megragadt a motor, azért nem biztos hogy a szerelõ a hibás!". A szétszedésnél kiderült hogy a motor hibátlan. Amikor késõbb meghallottam, hogy Jancsi meghalt, kifutott a lábamból az erõ….. HA ezt rögtön megmondják nekem, dehogy tiltakozom, akkor már mi értelme lenne a motort félteni………..


Csak a tehetségét?…..
Mit lehet ehhez hozzáfûzni? Azt hiszem semmit. A szavak itt már nem segítenek. Elveszítettünk egy nagyszerû sportolót, egy embert akinek hiányát mindannyian érezzük;
A rokonai, barátai, sporttársai, szurkolói és ellenségei is.
Halála a magyar sportélet pótolhatatlan vesztesége."